TIVIA ry | Finnish Information Processing Association
”Korealaiset arvostavat suorapuheisuutta” – maajohtaja Mika Engblom tuntee Samsungin kulttuurin

Suomen Samsungin maajohtaja Mika Engblom on nähnyt aitiopaikalta Samsgungin matkan haastajasta älypuhelinmarkkinan ykköseksi. Matkan aikana korelaisen yrityskulttuurin yhtäläisyydet ja erot ovat tulleet tutuiksi.

Suomen Samsungin maajohtaja Mika Engblom on nähnyt uransa aikana Samsungin nousun puhelinmaailman haastajasta älypuhelinten markkinaykkökseksi. Engblom aloitti Samsungin palveluksessa vuonna 2004 Telialla ja DNA:lla vietettyjen vuosien jälkeen.

Siinä vaiheessa Samsung oli tuore toimija matkapuhelinmarkkinoilla ja yhtiön markkinaosuus oli varsin pieni.

”Markkinaosuuksien sijaan meillä oli lähinnä mahdollisuuksia”

Yksi ensimmäisistä Samsungin hiteistä olivat simpukkapuhelimet 00-luvun puolivälissä. Markkinaosuudet lähtivät kasvamaan ja kasvu vain kiihtyi Android-pohjaisen Galaxy-tuoteperheen myötä.

Korealaisen valmistajan palveluksessa Nokia-Suomessa työskentely on taatusti ollut mielenkiintoista. Nokian hyytyminen ja Applen sekä jälkeen Samsungin nousu ovat varmasti olleet mielenkiintoisia aikoja yhtiön palveluksessa.

Suomen osalta menestyksen taustalla olivat tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa, sekä oikeat rekrytoinnit organisaatioon. ”Keräsimme ympärillemme ihmisiä, jotka uskoivat mahdollisuuteen.”

Engblomin mukaan kilpailijoiden toimintaa seurataan, mutta pääasiassa yhtiö on keskittynyt vuosien aikana omaan toimintaansa ja innovointiin. ”Tehdään mieluummin asioita, mitä muut eivät ole keksineet tai tulleet ajatelleeksi.”

”Tehdään mieluummin asioita,
mitä muut eivät ole keksineet tai tulleet ajatelleeksi.”

Samsung satsaa miljardeja tuotekehitykseen ja yhtiö on tuonut älypuhelinpuolella koko ajan markkinaan myös innovatiivisia tuotteita, jotka eivät ole väistämättä heti syntyessään. Esimerkiksi yhtiö toi myyntiin taittuvanäyttöiset älypuhelimet jo vuosia sitten. Samoin myyntiin on tullut myös muita konseptilaitteita, joilla kuluttajien kiinnostusta voidaan myös testata.

”DNA:ssamme on jatkuva innovointi.” Markkinaan pitää tuoda uusia laitteita, mutta liiallisuuksiin ei voi mennä. ”Kuuntelemme koko ajan kuluttajien toiveita. Mitä nyt on tarjolla ja mitä pitäisi olla.” Engblomin mukaan pelkästään huippukalliit tuotteet eivät riitä. ”Meidän pitää palvella asiakkaita eri hintaluokan laitteilla.”

Osana kuluttajien mielipiteiden selvitystä Samsung tekee trenditutkimuksia. Tänä vuonna yhtiö on julkaissut Suomessa tutkimukset metaversumista, nft-lähimaksamisesta sekä mobiiliturvallisuudesta.

”Metaverse on yksi kiinnostavista tulevaisuudenvisioista. Mitä metaverse vaatii päätelaitteilta?” Engblom kertoo, että Samsung on isoista trendeistä mukana myös puettavissa laitteissa ja virtuaalilaseissa.

Yksi viime vuosien isoista trendeistä on myös hyvinvointiin panostaminen. ”Koko ajan ei välttämättä tarvitse olla läsnä”, Engblom visioi.

Paljon yhtäläisyyksiä

Engblomin edustaman Samsung Electrics Nordic on Suomessa puhelinten myyntiin ja markkinointiin keskittyvä organisaatio. Toisin kuin vaikka Huawei, yhtiö ei ole perustanut omaa tuotekehitystään maahan. ”Täällä on kuitenkin t&k-henkilö, joka tekee töitä suoraan Lontoon tutkimus & kehitys -organisaatiolle”, Engblom kertoo. Hänen mukaansa Samsungilla on vahvat yhteydet yliopistoihin ja startuppeihin. Samsungilla on myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia etsivä Samsung Ventures.

Engblomin mukaan korealaisessa ja suomalaisessa kulttuurissa on yhteneviä piirteitä. Molempia yhdistää sodanjälkeinen teknologisen kehityksen kova vauhti: Suomessa talvi- ja jatkosodan, Koreassa Korean sodan jälkeinen aika. Sen jälkeen molemmat maat ovat saaneet aikaan isoja saavutuksia pienillä resursseilla.

”Pali-pali tarkoittaa nopeasti, nopeammin.
Sitä voi käyttää, kun halutaan saada asioihin vauhtia”

Lisäksi maita yhdistää asiakeskeisyys ”Korelaiset arvostavat suorapuheisuutta jaarittelujen tai selittelyjen sijaan.”

Jos palaveri uhkaa mennä diskuteeramiseksi, korealaiset voivat sanoa ”pali-pali”.

”Pali-pali tarkoittaa nopeasti, nopeammin. Sitä voi käyttää, kun halutaan saada asioihin vauhtia.”

Teksti: Mikko Torikka


Tämä uutinen on alun perin julkaistu IT Insider -digimedissa.

Digitaalisen tilaustuotteen IT Insiderin kustantaja on Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n omistama TIVIA Infuture Oy. TIVIAn laaja jäsenverkosto tukee IT Insiderin toimitusta sisällön taustoittamisessa, ideoinnissa ja merkityksien löytämisessä.

itinsider.fi

kategoriassa Uutiset
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi