Vuoden 2022 tietojärjestelmätieteilijä on Najmul Islam

Tietojenkäsittelytieteiden seura ry:n tietojärjestelmätieteen SIG (TJT-SIG) on valinnut Najmul Islamin vuoden 2022 tietojärjestelmätieteilijäksi.

Najmul Islam toimii professorina Lappeenrannan-Lahden teknillisessä yliopistossa. Hänen tutkimuksensa kohdistuu tietojärjestelmien suunnitteluun, kehittämiseen ja käyttöön erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta. Hän on julkaissut tietojärjestelmätieteen alalla huippulehdissä laajasti. Hän on myös ansioitunut opettaja. Hän on päävastuussa Digital Transformation -pääaineessa, johon otetaan vuosittain 30–50 opiskelijaa. Islam on verkottunut maailmanlaajuisesti ja hän on lyhyessä ajassa kasvattanut tutkimusryhmän, johon kuuluu noin kymmenen väitöskirja- ja post doc -tutkijaa. Islam nimitettiin professorin vakinaiseen tehtävään 1. kesäkuuta 2023 lähtien.

”It is an absolute honor”, Islam vastasi, kun TJT-SIG tiedotti hänelle valinnasta.

Vuoden tietojärjestelmätieteilijä -valintaraadissa olivat tänä vuonna mukana tietojärjestelmätieteen professorit Hannu Salmela (Turun yliopisto) ja Matti Rossi (Aalto-yliopisto).

”Tänä vuonna valinnassa korostettiin akateemisten ansioiden lisäksi osallistumista akateemisen yhteisön kehittämiseen”, täsmentää TJT-SIG:n puheenjohtaja professori Tero Vartiainen, ja jatkaa ”Pyrimme nostamaan esille esimerkillisiä ja ansioituneita tutkijoita, jotka toimivat tutkija-ammatillisina roolimalleina akateemiselle yhteisölle.”

Vuoden tietojärjestelmätieteilijä julkistettiin Tietojenkäsittelytieteen päivillä 13.6.2023 Oulussa.

Professori Najmul Islam, najmul.islam[at]lut.fi
Professori Tero Vartiainen, TJT-SIG:n puheenjohtaja; tero.vartiainen[at]uwasa.fi, +358 29 449 8588

Tietojenkäsittelytieteen Seura ry on TIVIAn jäsenyhdistys.

Tietojenkäsittelytieteen Seura ry perustettiin vuonna 1982 toimimaan tietojenkäsittelytieteen tutkijoiden ja alan tutkimustuloksista kiinnostuneiden henkilöiden yhdyssiteenä, sekä edistämään tietojenkäsittelytieteen tutkimusta, tutkimustulosten soveltamista ja tutkimuksesta tiedottamista.

Tietojärjestelmätieteiden teemaryhmä on osa Tietojenkäsittelytieteen Seuran toimintaa. Tavoitteena on tuoda yhteen tieteenalamme toimijoita ja edistää yliopistojen välistä yhteistyötä.

Mitä meillä oli ennen kännyköitä, maailmanluokan tietoturvaosaamista ja vihaisia lintuja? Joukko mahdottoman haastajia ja TIVIA, joka on jo 70 vuotta yhdistänyt alan visionäärit ja auttanut tekemään utopiasta arkea. TIVIA viettää juhlavuottaan tiukasti työn merkeissä – yhdistäen, kouluttaen, tutkien, tiedottaen, suuntaa näyttäen ja Suomen digitaalista kilpailukykyä kehittäen. Siis pidä kiinni. Vauhti kun ei ole hiljenemään päin.

2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi

#TIVIA70