Tietotekniikan tutkimussäätiön väitöskirjapalkinto Guido Giuntille

Tietotekniikan tutkimussäätiö on myöntänyt Tietojenkäsittelytieteen Seuran esityksestä vuoden 2019 väitöskirjapalkinnon filosofian tohtori Guido Giuntille hänen Oulun yliopistoon tekemästään väitöskirjasta “3MD for Chronic Conditions: A Model for Motivational mHealth Design". 5 000 €:n arvoinen palkinto luovutettiin Tietojenkäsittelytieteen päivillä Kuopiossa 10.6.2019.

Guido Giuntin väitöskirja tarkastelee digitaalisten terveyssovellusten suunnittelua kroonisten sairauksien itsehoitoon ja kyseinen väitöstutkimus tehtiin yhteistyössä espanjalaisen terveysteknologiayrityksen Salumedian kanssa. Tekijänsä lääkäritaustasta johtuen työ yhdistää osaamista lääketieteistä, tietojenkäsittelytieteistä ja suunnittelutieteistä. Työn taustalla on digitalisaatiosta johtuva murros terveyspalvelujen tuottamisessa ja tästä seuraava tarve monitieteiselle tietojärjestelmien suunnittelulle. Tohtori Giuntin väitöskirjan keskeinen lopputulos onkin suunnittelumalli, jota monialaiset asiantuntijaryhmät voivat käyttää terveyspalvelujen vaatimusmäärittelyssä ja erityisesti vaatimusten yhteensovittamisessa.

Tietojenkäsittelytieteen Seuran järjestämään väitöskirjakilpailuun saatiin useita varsin korkealaatuisia ehdokkaita. Palkintoraadin suorittamassa arvioinnissa Guido Giuntin työ nousi muiden edelle erityisesti monitieteisyytensä johdosta. Digitaalisten terveyspalvelujen kehittämiseen liittyvä aihe on erittäin ajankohtainen ja sen tuloksilta voidaan odottaa yhteiskunnallista merkittävyyttä. Väitöskirjan tuloksia on julkaistu mm. arvostetussa International Journal of Medical Informatics -lehdessä.

Tietotekniikan tutkimussäätiö jakaa vuosittain väitöskirjapalkinnon parhaalle suomalaisessa yliopistossa julkaistulle tietojenkäsittelytieteen väitöskirjalle Tietojenkäsittelytieteen Seuran esityksestä.

Tietotekniikan tutkimussäätiö sr ja Tietojenkäsittelytieteen Seura ry ovat osa Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:tä, joka on valtakunnallinen, puolueeton tieto- ja viestintäalan liittoyhteisö.

Guido Giuntin väitöskirjan voi tutustua verkkoversiona.

Tietojenkäsittelytieteen Seuran palkintoraadissa toimivat:

• professori Pekka Abrahamsson Jyväskylän yliopistosta,
  • professori Netta Iivari Oulun yliopistosta sekä puheenjohtajana,
  • professori Tomi Janhunen Tampereen yliopistosta.

Lisätietoja:

Tietotekniikan tutkimussäätiöstä ja väitöskirjapalkinnosta: asiamies Jussi Nissilä, 040 522 0720, jussi.nissila(at)tivia.fi

Valintaperusteista ja väitöskirjan sisällöstä: TKTS:n hallituksen pj. Mikko Koivisto, 050 319 0250, mikko.koivisto(at)helsinki.fi;