Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry

ICT-alan parhaat tavat hankkia liidejä -tilaisuus oli todella vuorovaikutteinen

TIVIAn osaamisyhteisö Myynnin Pyöreä Pöytä järjesti 16.3.2017 tilaisuuden, jossa myynnin asiantuntijat Erkki Tuomi ja Sampo Suomalainen toimivat ohjelman alustajina. Tavoitteena oli saada alustusten aikana ja jälkeen keskustelua, jota todella syntyikin. Paikalla oli ICT-alan myynnin ammattilaisia johtajista tekijään, alalla pitkään vaikuttaneista aloittavaan yrittäjään. Tällä kattauksella syntyi parasta antia, koska mielipiteitä ja toimintatapoja on useita.

Erkki Tuomi kertoi muutamalla valitulla sisällöllä, mitkä ovat alan toimijoilta kysytyn tutkimustuloksen mukaan alan parhaat ja tehokkaimmat liidien saantikeinot. Vilkas keskustelu syntyi paikallaolevien kesken, joiden äänestyksen lopputuloksena liidien hankkimisen top kolmeksi valikoituikin:

  1. Asiakkaan suosittelu
  2. Oman henkilökunnan hankkimat liidit
  3. Puhelinsoittokampanjat

Listasta keskusteltiin myös vilkkaasti, listan laajuudesta ja syvyydestä. Yksimielisyyttä ei aina löydy, mikä johtuu juuri siitä, miten asia mielletään kussakin yrityksessä ja mikä on annetun kysymyksen sisältävä kokonaisuus.

Muutamia kommentteja

”Blogi on esiaste liidille”: sisältömarkkinointi on laaja houkutteluväline, joka on syytä kohdentaa oikein

”Monesti kuvitellaan asian olevan oikein, ei katsota ulospäin”: kuplassa?

”Puhelimella myynti on haastavaa, asiakkaalla ei ole aikaa”: vastaamalla myyntipuheluun voit itse oppia!

”LinkedIn on hyvä kanava tarkistaa kohderyhmän senhetkinen työpaikka ja status”: työtehtävät vaihtuvat, listat eivät ehkä ole ajan tasalla

”Suosittelu on ehdoton myyntiargumentti”: miten myynti ja markkinointi voisivat aidosti keskustella referenssien, asiakkaiden palautteen hyödyntämisestä kokonaisvaltaisesti ja järkevästi?

”Lehti-, radio- ja tv-mainonta puuttuu listalta”: muut brändintekokanavia pääsääntöisesti, radio tukikanavan roolissa

”Social selling yksi keino saada liidejä, myyntiä”: kaikki keinot eivät sovi 110 % kaikille, mutta voidaan kouluttaa ja mennä ns. epämukavuusalueelle eri myyntikeinoja hyödyntäen. Mikä on juuri tämän myyjän paras tapa saada kauppaa? Potentiaalin maksimaalinen hyödyntäminen hyödyttää yritystä ja myyjää.

”Kun asiakas sanoo EI, siitä alkaa vasta myynti”

”Uskaltaako myyjä kysyä ostopäätöstä?”

”Ole aina saatavilla”: ei tarkoita vain henkilöä vaan vaihtoehtoina on kanavat, joissa näytään ja tehdään yhteydenotto helpoksi silloin, kun asiakas kysyy.

”80 % myyntipäätöksistä tehdään ennen yhteydenottoa yrityksen kanssa (henkilö, lomake, muu yhteys)”: ostoprosessit ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen.

”Fokus sisällön kiinnostavuuteen”: ei haulikolla ampuen vaan kullekin kohderyhmälle omaa sisältöä. Markkinoinnin automaatio apuna, sopivasti.

”Hissipuhe on osattava ulkoa”: kiteytys kysyttäessä on kullanarvoinen molemmille osapuolille.

Sampo Suomalainen kertoi erittäin kattavasti siitä, miten heillä (Accountor Enterprise Solutions, ent. Mepco) on neljä vuotta jatkuvasti kehitetty toimintaa myynnin ja markkinoinnin yhteispelin osalta sekä käytetty monikanavaista tapaa markkinoida ja viestiä ja samalla tarkennettu mittarointia muuttaen toimintatapaa, joka ei näytä toimivan ja vahvistaen toimintaa, joka toimii. Tulokset ovat puhuneet puolestaan, todellakin.

Alustajat:

Erkki Tuomi, toimitusjohtaja, Pro Growth Consulting Oy
Sampo Suomalainen, markkinointijohtaja, Accountor Enterprise Solutions Oy

Haluamme vielä TIVIAn MPP:n puolesta kiittää osallistujia sekä alustajia. Tämä tilaisuus ja tulevat aiheeseen liittyvät aamiaisseminaarit ovat jäsenillemme veloituksettomia, mutta kaikille aiheesta kiinnostuneille avoimia. Jos et vielä ole TIVIA-yhteisön jäsen, liity heti ja pääset osallistumaan seuraaviin ilmoitettaviin tapahtumiin veloituksetta (henkilöjäsenmaksut 20–108 € / 12 kk jäsenlajista riippuen)!

www.tivia.fi/liity

Tutustu myös yritysjäsenyyteen!  

www.tivia.fi/yrityksille

 

Artikkelilaji: