Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry

TIVIA News: Peruskoulussa koodataan – Koodiaapinen auttaa

Miten opettaa ohjelmointia peruskoulussa? Vastauksen tarjoaa Koodiaapinen-MOOC, peruskoulun opettajille tarkoitettu massiivinen avoin verkkokurssi ohjelmoinnista ja algoritmisesta ajattelusta.

Koodiaapisen vaikuttavuuskyselyn mukaan Koodiaapisen verkkokurssi kehittää ohjelmointitaitoja ja myönteistä suhtautumista ohjelmoinnin opettamiseen. Looginen ajattelu kehittyy ja keskittymiskyky paranee, samoin koulumotivaatio. Opitaan, miten yksinkertaisia monimutkaisilta näyttävät laitteet oikeasti ovat. Ohjelmointi on jo osa arkiympäristöämme, joten jokaisen pitäisi saada tutustua sen ideaan.

Opettajat kertovat yllättyneensä myönteisesti siitä, miten oppilaat innostuvat koodaamisesta, miten rohkeita ja osaavia he ovat ja miten he auttavat toisiaan ja pohtivat yhdessä ratkaisujaan. Ongelmiakin esiintyy: oppilaiden lähtötaso vaihtelee, koulun laitteet eivät aina toimi eikä kiireen keskellä aika tunnu riittävän. 

Luovia ideoita ohjelmoinnin opettamiseen on runsaasti. Käsitöissä ohjelmoidaan ompelukoneiden muistiin kirjaimia tekstin kirjomiseksi, matematiikassa kirjoitetaan komentoketjuja ja piirretään niiden noudattamisreittejä, äidinkielessä kirjoitetaan tarinaa ja vuoropuheluja tai kerätään tavuista sanoja ja niistä virkkeitä, liikunnassa ohjelmoidaan rataa kaverille, historiassa monivalintatehtäviä ja vieraissa kielissä liikutellaan hahmoja esineiden luo ja saadaan esineiden nimet näkyviin. Robottien ja Arduinojen ohjelmointikin on tuttua monille koululaisille.

Ensimmäinen Koodiaapinen-MOOC syksyllä 2015 järjestettiin talkoilla TIVIAn valtakunnallisen teemayhdistyksen IT-kouluttajat ry:n tuella. Keväällä 2016 IT-kouluttajat, Innokas-verkosto, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos ja Aalto-yliopiston tietotekniikan laitos ryhtyivät yhdessä toteuttamaan Koodiaapinen-MOOCia. Lukuvuodelle 2016–17 Koodiaapinen sai Opetushallituksen täydennyskoulutusrahoitusta. Kahdessa vuodessa Koodiaapisen linjat ScratchJr,  Scratch, Racket ja Python ovat keränneet yhteensä yli 3600 osallistujaa ja noin 1300 suoritusta.

Teksti: Eija Kalliala

Kuva: Markus Översti

 

Artikkelilaji: