TIVIA: Vuoden tietotekniikkapalkinnot Ilkka Paanaselle ja M-Filesille

Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry:n ja Tietotekniikan tutkimussäätiön hallitus jakavat jälleen tietotekniikkapalkinnot. Vuoden tietotekniikkavaikuttaja 2015 on Ilkka Paananen ja Vuoden tietotekniikkatuote M-Filesin tiedonhallintaratkaisu.

Vuoden 2015 tietotekniikkavaikuttajaksi on valittu Supercellin toimitusjohtaja ja yksi kuudesta perustajasta Ilkka Paananen. Hän on onnistunut pitkäjänteisellä johtamisellaan luomaan kansainvälisestikin harvinaisen menestyksekkään yrityksen. Lisäksi Paananen tekee rahoittajana ja neuvonantajana arvokasta työtä suomalaisten startup-yritysten ja kasvuyrittäjyyden puolesta.

TIVIAn toiminnanjohtaja Robert Serén perustelee valintaa:

”Paananen on luonut uuden kasvun ainekset yhdistämällä osaamis- ja palvelutalouden ytimen sekä ohjelmisto-osaamisen. Supercell ja sen tunnetuimmat pelit ovat positiivinen esimerkki tieto- ja viestintäalan mahdollisuuksista, sillä ne ovat luoneet mahdollisuuksia, vaurautta, verotuloja ja näkyvyyttä koko Suomen ohjelmisto- ja pelialalle.”

”Olen erittäin iloinen tästä valinnasta, koska se on mielestäni kunnianosoitus koko suomalaiselle pelialalle ja sen pitkäjänteiselle työlle. Pitää myös muistaa, että nykyiset mobiilipelifirmat ovat syntyneet Suomen tietotekniikka-alan vahvalle osaamiselle ja traditiolle. Sen ansiosta myös Supercell on saanut riveihinsä alan parhaita tekijöitä, joiden avulla olemme pystyneet tekemään pelejä, joita ihmiset pelaisivat vielä vuosienkin jälkeen”, Ilkka Paananen arvioi. ”On kunnia olla mukana joukossa, joka on vaikuttanut suomalaiseen tietotekniikka-alaan. Uskon, että nyt jos koskaan on loistava hetki olla teknologia-alan yrittäjänä Suomessa.”

M-Filesin tiedonhallintaratkaisu on Vuoden tietotekniikkatuote

Vuoden tietotekniikkatuote on M-Filesin tiedonhallintaratkaisu, joka hallitsee tehokkaasti organisaation dokumentteja ja muuta tietoa, kuten projekti-, asiakas- ja työntekijätietoja. M-Files on lyhyessä ajassa kasvanut maailmanluokan liiketoimintaratkaisuksi panostamalla samanaikaisesti ohjelmistosuunnittelun tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan sekä laajaan tuotteistamiseen globaalisti.

”M-Filesin menestys on esimerkki onnistuneesta strategiasta ja ohjelmistoteknologian kehityksestä. He ovat onnistuneet luomaan tehokasta ja globaalisti merkittävää liiketoimintaa erittäin kilpailluilla markkinoilla. M-Filesin nopea kasvu ja työllistävä vaikutus kannustavat muitakin osaajia ja yhteiskuntaa panostamaan tutkimukseen yritysten liiketoimintaratkaisujen kehittämisessä”, Robert Serén sanoo.

”Meille on kunnia liittyä upeiden osaajien joukkoon, joille tämä kunnianosoitus on myönnetty aiemmin. Valinta innostaa meitä jatkamaan maailmanluokan tuotteen rakentamista ja suomalaisen menestystarinan toteuttamista”, iloitsee M-Filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo.

Juha-Pekka Leskinen
puheenjohtaja, Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry