Ponnistukset yhteisöllisyyden eteen toivat Tietotekniikan liiton vuoden 2008 Tietotekniikkavaikuttaja ja -työ -palkinnot

Lehdistötiedote 27.2.2009

Tietotekniikan liitto valitsi vuoden 2008 Tietotekniikkavaikuttajaksi kansanedustaja Jyrki Kasvin. Vuoden Tietotekniikkatyöksi liitto valitsi Lappset Group Oy:n SmartUs-leikkikentän. Valinnoissa ratkaisi tietotekniikan rooli turvallisten ja kehittävien yhteisöjen luomisessa.

Kansanedustaja, tekniikan tohtori Jyrki Kasvi on tehnyt uraauurtavaa työtä tietotekniikkaa tuntevana kansanedustajana ja tietoyhteiskunnan rakentajana.

"Kasvi on tuonut rohkeasti esiin tietotekniikkaan liittyviä teemoja, jotka ovat olleet aikaisemmin melko vieraita lainsäädäntötyössä. Kasvi on ollut myös monien tärkeiden julkisten keskustelujen käynnistäjä, ja hän on ollut nostamassa yleisen tietoisuuden tasoa tietotekniikkaan liittyvistä eettisistä kysymyksistä ja niiden vaikutuksista kansalaisen perusoikeuksiin", perustelee Tietotekniikan liiton toiminnanjohtaja Robert Serén valintaa.

Leikkikenttä innostaa liikkumaan

Tietotekniikan liitto valitsi vuoden 2008 Tietotekniikkatyöksi rovaniemeläisen Lappset Group Oy:n interaktiivisen SmartUs-leikkikentän.

Tietotekniikan liitto haluaa kiinnittää valinnallaan huomiota Lappsetin tapaan käyttää informaatioteknologiaa lasten ja nuorten kasvun, kehityksen ja oppimisen tukena. Tietotekniikkapohjaisella leikkikenttätuotteellaan Lappset motivoi lapsia liikkumaan, leikkimään ja hakeutumaan toistensa pariin mahdollistaen samaan aikaan tietokoneavusteisen oppimisen erilaisten pelien ja oppimistehtävien avulla. SmartUs antaa ihmisille mahdollisuuden säilyttää leikki läpi eliniän ja tehdä siitä kuntoa, vireyttä ja sosiaalisia kontakteja ylläpitävä voima.

"Lappset on ollut vuorovaikutteista leikkikenttää kehittäessään rohkea ja uraauurtava yritys, joka on elinkeinoelämän rakennemuutoksessa ja yhteiskunnan murroksessa lähtenyt erilaistamaan menestyvää puuteollisuuden tuotettaan ICT-tuotteeksi. Yrityksen kunnianhimoa tuotekehityksessä kuvastaa leikkivälineestä oppimisvälineen kehittäminen. Pelillinen, elämyksellinen ja kehollinen oppiminen ovat yksi tämän hetken kiinnostavimpia tutkimussuuntia opetusalan tutkimuksessa, ja Lappset on merkittävällä tavalla tuonut omaa panostaan myös tälle saralle", kiittää Serén.

Kansainvälisesti SmartUs-kenttiä on jo yli 50 kpl 16 eri maassa. Kentillä on pelattu yli 500 000 peliä, ja fyysisiä liikuntasuorituksia on tietokantaan rekisteröity yli 20 miljoonaa kappaletta.

Lisätietoja:

Robert Serén, toiminnanjohtaja, Tietotekniikan liitto, robert.seren@ttlry.fi, puh. 0400 446 300
SmartUs mediamateriaalikyselyt: Asko Alanen, Lappset Group Oy, asko.alanen@lappset.com, puh. 040 8233033

Tietotekniikan liitto, TTL, on valtakunnallinen ja puolueeton tietotekniikka-alalla toimivien yhdistysten yhteistyöjärjestö, joka koostuu lähes 30 alueellisesta yhdistyksestä, teemayhdistyksestä tai opiskelijayhdistyksestä. Liittoyhteisön jäseninä on 18 000 alan ammattilaista ja yli 600 tietotekniikkaa tuottavaa tai sitä käyttävää yritystä ja muuta organisaatiota. TTL:n tavoitteena on jäsenistön ammatillisen osaamisen ja arvostuksen kehittäminen. www.ttlry.fi